We zijn het land uit!

15 juni 2020 - Altenau, Duitsland

Hoi allemaal,

Ja ja eindelijk mochten we de grens over, Nederland heeft samen met een aantal andere Europesche landen, de reisadviezen aangepast. Dat betekend dat een heel aantal grenzen per vandaag open zijn voor toerisme, voor ons een hele opluchting en een hoop meer mogelijkheden!

Vanochtend stonden we dan ook te trappelen in de Achterhoek om Nederland te verlaten en dat heeft ons, na een regenachtige rit, gebracht in het Harzgebergte in Duitsland, daar staan we nu op een prachtige plek, op een camping van Hollanders, dat dan weer wel…

Buitenland! Wat een rust

De eerste daagjes in Nederland waren gelukkig ook heerlijk, we zijn al echt een beetje los gekomen en hebben mooie plekjes ontdekt.

We begonnen de reis bij Fort Everdingen, waar ze hele lekkere biertjes maken. Daarna hebben we een paar nachtjes in Milsbeek gestaan, waar we stiekem al even de grens over gewandeld zijn.

Duits treintje

Vervolgens gewandeld in de Maasduinen

Mooie Maasduinen

en een mooie fietstocht met een bezoek aan de Hertog Jan brouwerij gemaakt vanaf Well en toen door naar Rozendorp Lottum en vanaf daar naar Bredevoort.

Hertog Jan Proost!Proost!

Rozendorp Lottum Rozendorp Lottum

SchuitwaterSchuitwater

Het waren vooral twee weken van ‘eerstes’.

We hadden natuurlijk wel al eerder met de camper gekampeerd, maar niet helemaal zelfvoorzienend, dus met alleen je eigen douche, sanitair en stroomvoorziening. En dat gaat allemaal helemaal prima! Douchen onder de achterklep in de buitenlucht is heerlijk en tja die PortaPotti… alles went, behalve het schoonmaken van zo’n ding….

Outdoor showerOh wat een lekker douche!

De zon zorgt voor de nodige energie en met een paar uurtjes daarvan per dag kunnen we alle gadgets weer voorzien, en zeker niet onbelangrijk een koude koelkast.

Eerste yogalesje in de buitenlucht, eerste Calzone-pizza uit de campingoven (leuke gadget voor de kampeerders: het heet een Omnia en je kunt er allerlei ovengerechten op bereiden op het gas), eerste potjes backgammon en badminton, eerste confrontatie met plaatselijke wildlife: een ontsnapt schaap terug in de wei zien te krijgen omdat zij onze fiets als lekker hapje zag, eerste woensdag-wasdag en gisterochtend voor het eerst de douche verruilt voor een duik in de Slingeplas waar we aan stonden, milieuvriendelijke shampoo mee en je bent weer fris en wakker!

Camper-CalzoneLekker!

Gistermiddag is de bus nog eens even goed gewassen door een flinke wolkbreuk die wij ook nog net even mee pakten tijdens de wandeling. Gelukkig kwamen we net in Bredevoort aan waar aan het verder uitgestorven plein brouwerij Borghman zijn speciale biertjes maakt. Tja wat doe je dan, lekker biertje en een hapje onder de parasol natuurlijk.

Nederland heeft zoveel te bieden, maar het buitenland was en is natuurlijk toch ons reisdoel, dus die grens was wel even een mijlpaaltje vanochtend! De eerste kilometers op buitenlands asfalt, met nog zoveel moois in het verschiet!

Helaas hebben we een bezoek aan Zweden en Noorwegen voor deze trip moeten laten varen, omdat Zweden volgens de huidige berichten tot na de zomer dicht blijft voor Nederlandse toeristen. Dat betekend dat de bedachte route gelijk anders loopt dan gepland, maar dat hoort ook bij het avontuur. Gelukkig werd van de week Polen nog toegevoegd aan de landen die wel te bereizen zijn voor Nederlanders. Daar zaten wij heel erg op te hopen omdat we dan via Polen door kunnen naar de Baltische staten die hoog op ons verlanglijstje staan en we ook naar Polen erg benieuwd zijn. Dus Polen here we come!

Bedankt familie, vrienden en collega’s voor alle leuke reacties, dat heeft ons veel goeds gedaan!

Groetjes Coen & Wieteke

1. Jop & Inge:
    15 juni 2020
    Leuk hoor! We wensen jullie veel plezier en hopen volgend jaar bij een klaverjaspotje alle reisverhalen te horen. Tot die tijd volgen we jullie op deze manier!
  2. Enith:
    Superleuk om te lezen!
    Op naar nieuwe grenzen en avontuur zou ik zeggen. Fijn dat Duitsland en Polen in ieder geval vast toegankelijk zijn.
    Heb nu al zin in jullie volgende verslag!
    Dikke kus van je zus!
  3. Marije:
    15 juni 2020
    Wauw!! wat een leuke verhalen, nu al! Kan niet wachten op de volgende update! Geniet er lekker van schatten!! Goeie reis!
    Groetjes Marije
  4. Maria bos:
    15 juni 2020
    Wat een heerlijk verhaal jullie zijn echt weg en het klinkt zo goed alle avonturen wat een schrijfster zit er in je en wat genieten jullie . Geweldig om nu de grens over te zijn . Knuffels
  5. Nicolette:
    16 juni 2020
    Jahoe over de Nl grens, dus een grote virtuele zwaai! Daaaagggg .... Heerlijke verhalen ❤️
  6. Chrispijn:
    And the journey begins!
    Leuk om te lezen en word meteen een beetje jaloers 😉.
  7. Guido en sharon:
    16 juni 2020
    Je moet toch echt serieus eens nadenken of je geen schrijfster wilt worden wauw wat een mooie verhalen al. En fijn dat we zo mee mogen genieten met jullie. Enjoy your trip/journey dikke kus de jonkies kijken uit naar volgende avonturen van jullie
  8. Jose:
    16 juni 2020
    Super mooi bericht en lekker het buitenland ontdekking op een vrij manier lijkt ons heerlijk geniet ervan .
  9. Ingrid:
    16 juni 2020
    Je zult het vast vaker horen Wieteke, maar je hebt het schrijverstalent van je vader geërfd 😀
    Leuk reisverslag; ga zo door en ik wens jullie nog heel veel veilige kilometers !!