In love with Italy

1 oktober 2020 - Assisi, Italië

Italië is geweldig! Maar zeg nou zelf, what’s not to love?! Italië heeft het gewoon allemaal: pizza, spaghetti, vino, formaggi, antipasti, frutti di mare, gelato, cantuccini, arancini, ravioli, zon, zee, strand, bergen, meren, glooiende heuvels, adembenemende uitzichten, prachtige stadjes, schattige dorpjes, afwisselende landschappen, en vooral… De allerlekkerste cappuccino’s!

Na de indrukwekkende Dolomieten reden we door naar de streek Veneto, waar Prosecco gemaakt wordt en we langs talloze druivenvelden kwamen. Daar vonden we een restaurantje waar je, als je bij hen eet, gratis mag blijven overnachten met de camper. Klonk perfect, dus op naar Ca Leonilda! Niet alleen klopte het verhaal, ook mochten we op een nog veel mooier plekje staan dan gewoon op de parking naast het restaurant, op een grasveld dat we helemaal voor onszelf hadden. Na een heerlijk en zeer authentiek Italiaans dinertje rolden we zo ons campertje in, ideaal!

Verdwalen in Venetië
We twijfelden al een tijdje over of we wel of niet naar Venetië zouden gaan i.v.m. Corona. Uiteindelijk lazen we ergens een artikel van iemand die daar woont en die schreef dat ze Venetië nog nooit zo rustig had meegemaakt. Dat deed ons besluiten om wel te gaan en o wat hebben we daar geen spijt van!
Natuurlijk zie je wel eens foto’s en ken je de verhalen over deze bijzondere stad op, aan, in het water, maar zelf door de straatjes slenteren en alle bruggetjes en bootjes en gondels en prachtige gebouwen zien vonden wij echt een belevenis. We hebben geen grote bezienswaardigheden bezocht of alle highlights afgelopen of gondeltochtje gemaakt, alleen maar rond gedwaald en onze ogen uitgekeken, wat een geweldige stad!
Als je ooit in de buurt bent… sla Venetië dan zeker niet over!

VeneziaVenetiëVenetiëThe streets of VeneziaVeneziaBella VeneziaVan Gogh in VenetiëBanksy in Venetië

Vanaf Venetië hebben we een stukje de oostkust naar beneden gevolgd en in inmiddels redelijk verlaten badplaatsen en een gezellig havenstadje gestaan. In dit gebied ligt de Po Delta, een waterrijk gebied met talloze vissershutten en heel veel vogelsoorten, waaronder de mooie roze flamingo. We hebben daar ook weer eens wat fietstochtjes gemaakt, dat was een tijdje geleden.

Happy in ItalyGood to sea you!Porto GaribaldiPorto Garibaldi

Puzzeltocht in Ravenna

Na een paar dagen strand en natuur hadden we wel weer zin om wat kunst & cultuur te snuiven en besloten we Ravenna te bezoeken. We vonden een leuke camping in de buurt waar we gelijk een hoognodig wasje konden draaien en fietsten een dag later naar de stad.
Waar Ravenna om bekend staat zijn de mozaïeken, waarvan er meerdere in verschillende basilica’s en tombes verspreid door de stad te bewonderen zijn.
We vonden een ticket-office waar je een kaartje voor de verschillende plekken leek te kunnen kopen en gingen in de rij staan, die tot de overkant van de straat doorging… voor gewoon een kaartje kopen leek het wel echt traag te gaan. Eenmaal binnen bleek waardoor dat kwam; het ticket was inderdaad geldig voor alle vijf de bezienswaardigheden, maar alle bezoeken moesten ter plekke geboekt worden op tijd! Zonder overleg of uitleg en ondertussen druk kletsend met de collega naast haar, tikte de dame het een en ander in de computer in en het resultaat was een plattegrond met tijdstippen waar we ons wanneer konden melden.
De kaartjes kochten we om een uur of twaalf, om een uur konden we bij de eerste basilica terecht en we waren tot half vijf onder de pannen. Het voelde een beetje als een puzzeltocht door de stad. Onderweg bleek er best wat street art te vinden in Ravenna, dus we wisselden hedendaagse art af met eeuwenoude kunst en hier en daar een terrasje met lokale lekkernijen.
En dan die mozaïeken…. wat een pracht, wat een verfijning, wat een kleuren, wat een monnikenwerk, zo indrukwekkend mooi!
Nog een hoogtepunt wat je zeker niet over mag slaan als je in de buurt bent!

RavennaRavennaRavennaMozaïeken van RavennaRavenna

San Marino, San Marino
De volgende stop was San Marino, het ieniemini landje dat totaal omringd wordt door Italië en 61  vierkante kilometer beslaat, waarvan 0% water. Het is de oudste nog bestaande constitutionele  republiek van de wereld, die op 3 september 301 werd gesticht en de grondwet van San Marino, vastgelegd in 1600 is de oudste nog steeds van kracht zijnde grondwet.
Wat ik niet wist, buiten bovenstaande feitjes die natuurlijk ook van wikipedia komen, was dat de hoofdstad van San Marino, het gelijknamige San Marino, hoog bovenop een berg ligt. Vanaf de camperplaats, waar we al via hele steile weggetjes omhoog gekomen waren, liep het pad steeds hoger en hoger. Het stadje wordt omringt door drie torens en bestaat uit een aantal prachtige pleinen, schattige smalle straatjes en heel heel veel trappen.
Je kan er blijkbaar taxfree shoppen, maar helaas vooral veel kitsch en meuk en wat helemaal hot is is de verkoop van bijna-echte-wapens. Geen idee waar dat vandaan komt, maar je vind er dus winkels vol wapens en messen en kruisbogen etc.
Buiten dat was het zeker een bezoek waard en hebben we er heerlijk gegeten.

San MarinoSan Marino 🇸🇲View from San MarinoSan Marino

Camping on Cucco
Een gevaar van Italië is dat je alleen nog maar van mooi stadje naar nog mooier stadje aan het hoppen bent en wij merken dat we af en toe een beetje overloaded raken met kunst & cultuur, dus zochten we natuur. En die vonden we bovenop een berg, Monte Cucco, aan het eind van een doodlopende weg op ongeveer 1300 meter hoogte. Daar was een parkeerplaats die gebruikt wordt door deltavliegers en parapenters waar we ons de uren erna aan vergaapt hebben, gevolgd door een geweldige zonsondergang. Dat zijn wel de plekjes waar wij blij van worden!
De volgende dag zijn we naar het topje van Monte Cucco gewandeld en hebben nog een keer van het adembenemende uitzicht genoten.

In the road againAnother amazing campspotAmazing viewsStaat ie dan!Never boringVolle maan 🌕From the top of Monte Cucco

Amazing Assisi
Next stop on route was Assisi en daar rij je toch echt niet voorbij en gelukkig maar. Vandaag zijn we daar geweest en wat was het mooi. Helemaal in een sfeer, de stenen huizen, straatjes, alles in dezelfde beige en rozige steen en bouwstijl en alsof je zo de middeleeuwen in wandelt.
Absoluut hoogtepunt is de welbekende Basilica di San Francesco, waar je gelukkig geen foto’s mag maken, anders stonden we er nu zeker nog! Er is een onder- en een boven-basilica en beiden zijn compleet, maar dan ook echt van voor tot achter tot onder tot boven beschilderd met de meest kleurrijke, prachtige fresco’s.
Allemachtig prachtig dus wederom, maar ook zo veel te zien en zo indrukwekkend dat we na de basilica gewoon een beetje overwhelmed waren…

AssisiAssisiBasilica di San FrancescoAssisiAssisiAssisi

Dus de komende dagen gaan we wederom op zoek naar natuur!

Tot de volgende en bedankt voor de leuke, enthousiaste en lieve reacties op de verslagen, die zijn dan voor ons weer erg leuk om te lezen!

Heel veel liefs Coen & Wieteke

Sea again!!

1. Enith:
    1 oktober 2020
    Mooie foto's en belevenissen weer lieve mensen!
    Was jij niet al in Assissi geweest met kunstreis? Prachtig daar hè!
    Leuk om weer een beetje mee te genieten en ik zal met Thijmen weer even de atlas induiken! 💋💋💋
  2. Marije:
    1 oktober 2020
    Yes!!! Meer verhalen! En nog wel uit mijn meest favoriete landje! Geweldig! Niets dan liefde gezondheid en nog heel veel meer genieten gewenst voor jullie!!
  3. Arnold en Eefke:
    1 oktober 2020
    Lieve twee, wat maken jullie een prachtige reis! We volgen jullie in gedachten. En dan de foto's: chapeau!!
  4. Nicolette Kromschee:
    1 oktober 2020
    Wat een genot om te lezen. Wat maken jullie mij nieuwsgierig. Prachtige foto's. Blij dat jullie zo enthousiast zijn over natuur en cultuur. En eten natuurlijk 🥰. Love you!
  5. Peter & els:
    2 oktober 2020
    Wat geweldig weer om te lezen. Jullie vorig verslag had ik nog niet gelezen (weer ff ziek geweest) dus nu 2 verslagen, heerlijk of dat ik zelf vakantie heb.
    Bedankt voor de verslagen en de prachtige foto's.
    Ik kijk al uit naar de volgende
    Groeten uit Echten