Van Tallinn tot Tartu

28 juli 2020 - Uue-Saaluse, Estland

Hoi allemaal,

Ik had me nog zo voorgenomen: vaker en korter schrijven… maar toch zijn we alweer bijna twee weken verder sinds de laatste update en hebben we natuurlijk weer veel te vertellen…

Hipster Tallinn
Na het laatste verslag zijn we nog twee nachtjes op het mooie eiland Hiiumaa gebleven en daarna hebben we de veerboot naar het vaste land genomen en zijn we doorgereden naar Tallinn, de hoofdstad van Estland.
Daar vonden we een parking aan zee en 5 km van het centrum, zonder voorzieningen en niet de fijnste omgeving, maar wel gratis en prima voor een nachtje.
We kwamen begin van de avond aan en hadden nog een dinertje tegoed vonden we, dus besloten we op zoek te gaan naar een leuk eettentje.
Op Pinterest had ik foto’s gezien van het wijkje Telliskivi, dat omschreven werd als 'Hipster-Tallinn', daar waren we wel benieuwd naar. En hip was het zeker, wat een aangename verrassing zeg! Een verzameling oude bakstenen gebouwen en gezellige pleintjes met op bijna alle muren supertoffe street-art, in elk pand een of meerdere hippe barretjes, galeries en winkeltjes en van een groot pand hadden ze een soort shoppingmall gemaakt met allemaal winkeltjes waar kunstenaars hun kunst verkopen. Daartussendoor kunstobjecten, houten kerstbomen, een pingpongtafel, terrassen en foodtrucks.
Uiteindelijk vonden wij een Franse Bistro waar we echt heel erg lekker gegeten hebben en de rest van de avond hebben we heerlijk hippe mensen gekeken op een terrasje.
Als je ooit in Tallinn bent, kijk dan zeker verder dan het oude centrum en breng Telliskivi een bezoekje!!

TelliskiviTelliskivi TallinnStreetart TelliskiviTelliskiviTelliskivi

Patarei prison
De volgende dag hebben we eerst de voormalige gevangenis Patarei bezocht. Het indrukwekkende complex werd in 1828 gebouwd als zeefort, maar tijdens de Sovjet tijd en de periode daarna gebruikt als gevangenis. Pas in 2004 werden de laatste gevangenen overgeplaatst. Dat er zo recent nog gevangenen hebben geleefd is moeilijk voor te stellen als je de koude, Spartaanse cellen ziet, maar het werd ons niet duidelijk of de laatste gevangenen in die cellen zaten of elders in het complex. Uit de uitleg blijkt dat het gevangenisleven hier, met name tijdens de tweede wereldoorlog, bikkelhard, overbevolkt, smerig en ijskoud moet zijn geweest.

Paterei prisonPaterei prisonPaterei prison

Het oude centrum van Tallinn
Nadat we bijna al de hele oude centrum hadden doorlopen met de fiets aan de hand omdat er een fiets verbod gelde en nergens een fietsenstalling te vinden was hebben we de middag slenterend door het oude centrum van Tallinn doorgebracht. Het lijkt hier of je door de middeleeuwen loopt, een prachtige oude stadsmuur met daarbinnen een openluchtmuseum vol echt oude en goed bewaard gebleven gebouwen in allerlei kleuren.
Het is alleen wel een heel toeristisch gebeuren, je ziet bijna geen gewone winkels, alleen maar souvenirshops en horeca, met bijbehorende toeristenprijzen.
Aan het eind van de middag konden wij het niet laten om nog even terug naar Telliskivi te gaan om daar nog een terrasje te pakken en een overheerlijke burger te eten.
Daarna hadden we wel weer even genoeg stad gezien en zijn we doorgereden naar Kahala, aan de rand van National Park Laheema.

Old Town TallinnOld Town TallinnOld Town Tallinn

Laheema
In Laheema hebben we eerst een nachtje op een camping gestaan, waarvan de eigenaar zeer creatief is met hout. Dat heeft geresulteerd in een prachtig terrein met waar je ook kijkt houten beelden, voornamelijk vrouwen-figuren en stelletjes, soms tegen het erotische aan.
Bij een beeld van een heks op een bezem die in een boom hangt zegt hij met een ondeugend lachje: ‘mother-in-law’ wij hebben het vermoeden dat hij dat tegen elke nieuwe campinggast zegt.

Camping Hiie TaluCamping Hiie TaluOp een grote paddenstoel....Lahemaa NPLahemaa NP

Na twee nachtjes op de camping zijn we weer op zoek gegaan naar een RMK-kampeerplaats en we vonden een prima plekje waarvandaan we een paar prachtige wandelingen hebben gemaakt en een oud landhuis en forest-museum hebben bezocht.
Vanaf Laheema zijn we via het Peipusmeer, waar we aan de overkant van een riviertje Rusland konden zien liggen, weer zuidwaarts gereden richting Tartu.

Oog in oog met Rusland 🇷🇺Heel dichtbij Rusland 🇷🇺

Tartu
Tartu is de op een na grootste stad van Estland en een echte studentenstad. Wij vonden het er verbazingwekkend rustig, waarschijnlijk zijn alle studenten vakantie aan het vieren buiten de stad.
Wat we erg mooi vonden was de ruïne van een enorme kathedraal op een heuvel aan de rand van de stad, een verzameling bakstenen muren waar de zon prachtig doorheen schijnt midden in het groen van het park.

TartuTartuTartu

Een ander hoogtepunt was de geweldige Botanische tuin van de universiteit van Tartu, waar duizenden planten, bomen en bloemen van over de hele wereld groeien en bloeien en waar iedereen gewoon doorheen mag wandelen.

Botanische tuin in TartuBotanische tuin TartuBotanische tuin TartuBotanische tuin TartuBotanische tuin Tartu

Verder is ook Tartu een mooie stad met veel oude gebouwen, heel veel monumenten, wat toffe street-art en een heel relaxt sfeertje.
Ook hier hebben we overnacht op een parking aan de rand van het centrum, kan gewoon hier in Estland, kijkt ook niemand van op.

Huisje in TartuTartu streetart

De volgende dag leek het slecht weer te worden, dus gingen wij voor een bezoek aan een museum waar je even zoet bent en dat waren we! Het Nationaal Estisch Museum is een enorm, modern, strak gebouw waar een vaste tentoonstelling is over het leven van de Esten door de eeuwen heen en een aantal wisselende tentoonstellingen, deze keer o.a. over sprookjes.
De tentoonstellingen en het hele gebouw zijn zo supercreatief ingericht dat je alleen al aan de inrichting, displays, gebruikte materialen en grappige vondsten je ogen uit kijkt. De informatie was voor ons wat too much om alles te lezen, maar we hebben weer een leuke en leerzame dag gehad!

En nu
Nu zitten we weer in een nationaal park, Haanja, de laatste stop in Estland voor we verder afzakken richting Letland.
We hebben besloten om niet over te steken naar Scandinavië en dat mogelijk tijdens een andere vakantie te bezoeken. Vooral omdat we het idee hebben dat we in de Baltische landen, met name hier in Estland, een vergelijkbaar landschap in het klein hebben gezien. Gekleurde houten huizen, kleine dorpjes, dichte dennenbossen, knalgroene velden, eindeloze lege wegen en heel veel meren, riviertjes, beekjes en kust hebben we hier in overvloed en zelfs de taal schijnt hier enigszins op het Fins te lijken. En een beetje vanwege het klimaat en de vliegende vriendjes die aan de overkant nog veel talrijker schijnen te zijn…

Het lijkt inmiddels wel of we een reisgids voor Estland aan het samenstellen zijn, maar serieus, wij zijn fan van het land! Van de afwisseling, de prachtige eilanden, de relaxte steden, de mooie natuurparken, de gratis kampeerplaatsen, de ooievaars en vele vele andere vogels.

Sorry Goen, toch weer een stukkie lezen zie ik…. Maar als je nou gewoon elke dag een kopje doet moet je er wel door komen voor de volgende online komt toch?!

Tot de volgende!

Groetjes uit Tallinn

Liefs Coen & Wieteke

1. Nicolette Kromschee:
    28 juli 2020
    Dankjulliewel voor dit verslag. Wat zijn jullie actief, klinkt super en ik beleef jullie reis beeldrijk mee. Liefs, mams
  2. Vieze Freddy:
    Wat een verhaal weer 🤪 Maar mooi om te lezen. Spass daar & voorzichtig👊🏻

Groet,
    Goen
  3. Ronald:
    28 juli 2020
    Wederom met plezier gelezen. Veel plezier jullie samen met het maken van herinneringen. Met groeten, Ronald
  4. Rogier Ossewold:
    28 juli 2020
    Leuk om te lezen en jullie te zien genieten! Geniet lekker verder :) Staat je goed Coen 👍
  5. Enith:
    28 juli 2020
    Prachtig verhaal weer! Heerlijk om te lezen hoe jullie genieten 💋💋💋
  6. Fenna:
    29 juli 2020
    Wat een enthousiast stuk over Estland! Jullie trip wordt hier thuis goed gevolgd hoor, met dank aan een grote Europa poster die nu tijdelijk in de woonkamer hangt (nieuwe spaaractie van Jumbo). Have fun!
  7. Coen:
    29 juli 2020
    Top verhaal al moesten we even wennen bij het lezen dat Coen door musea wandelt. Fijn dat jullie zo genieten.
  8. Krispijn:
    29 juli 2020
    Leuk om te lezen dat het zo geweldig gaat!! Veel plezier!!! Tot het volgende verslag. 😁
  9. Guido en sharon:
    30 juli 2020
    Mooie verhalen en foto's. Heerlijk mee geniet en vanuit de luie stoel. Xx