Bye Baltics

10 augustus 2020 - Białystok, Polen

Aaahhh de luxe van een echte douche…! Na vier nachten in het bos met alleen de natuurlijke douches in het meertje en bijna dezelfde temperatuur als bij jullie staan we nu weer even een nachtje op een camping, heel knus op een klein veldje bij een haventje in de buurt van Bialystok, Polen.
We hebben gisteren, echt wel met pijn in ons hart, de Baltische landen verlaten.
De laatste dagen stonden we echt op een topplek in zuid Litouwen, zeker met de 30 graden die zelfs de Baltics bereikt had. Een rustig stukje bos aan een meertje met picknicktafels, vuurplaatsen, genoeg bomen om een goed plekje te vinden voor de hangmat en schaduw.
Na drie nachtjes relaxen daar begonnen de reiskriebels op te spelen en besloten we dat het tijd was om door te trekken naar Polen.

Kijk die blauwe luchtTopplek bij warm weerZuid Litouwen

Wat voor ons echt bizar was is dat we vandaag een berichtje van een vriend ontvingen dat per vandaag het reisadvies van buitenlandse zaken veranderd is van geel naar oranje voor alle drie de Baltische landen en Finland! Die zagen wij niet aankomen maar wij zijn dus puur toevallig gisteren Litouwen uit gereden!!

Wat nog bizarder was is dat we zes weken geleden twee dames ontmoetten in Pisz (de camping ‘into the wild’) die amper Engels spraken maar ons een briefje met een aantal plaatsen (zie foto) gaven en dat we een van die dames en haar gezin hier vanmiddag tegen kwamen zodra we de camping op kwamen!!!! Zij herkende ons en wij vroegen ons eerst nog af waarom die Poolse dame ons zo aan stond te staren…
We hebben afgelopen nacht al gebruik gemaakt van het briefje en geslapen op een geweldige kampeerplek die we zonder hen nooit gevonden hadden.
Helaas is de taalbarriere te groot voor een echt gesprek, maar wat een geweldig toeval!

Het briefje van de Poolse dames

Wat voorafging
Maar even terug naar waar we ongeveer gebleven waren…

Vlak na het laatste verslag zijn we van Estland naar Letland gereden en de rit op zich was een avontuur. De route ging voornamelijk over wasbord-wegen, door kleine dorpjes met houten huisjes, oude kerkjes en mooie boerderijen en langs eindeloze grasvlaktes in 1000 kleuren groen, afgewisseld met prachtige bloemenvelden, gouden graanakkers en ongerepte bossen.
Ook zagen we weer heel veel ooievaars, het grappigste als ze door de akkers achter een tractor aan stappen voor een walking diner uit de vers omgeploegde grond.
Wat je helaas ook veel ziet onderweg zijn compleet ingestorte en verlaten boerderijen en huizen, wat de leegloop van de meer landelijke omgeving wel pijnlijk duidelijk maakt, zo zonde…
Echte bezienswaardigheden waren er in de slaperige dorpjes niet, wat ons zo’n beetje de bezienswaardigheid maakte. Een jongen struikelde bijna over zijn herdershond bij het zien van een knalgeel busje met een geel kenteken.

OnderwegOnderwegOoievaarsOoievaars!OnderwegLitouwse huisjesLitouwenOnderweg

In Letland stonden we een nacht op een camping aan de Daugava-rivier met een Duitse eigenaar die daar echt een paradijsje had gecreëerd. Compleet met relaxbos met hangmatten en een boekenkast, moestuin, vuurplaats, geiten, kippen, honden en een schatkist waar je ’s ochtends verse broodjes en huisgemaakte kaas uit kon pakken.
We gingen daar even een rondje lopen, bedachten na een paar kilometer dat we het rondje van 10 km best konden doen en verdwaalden toen min of meer in een bloemenveld waardoor we tot onze middel door de bloemen en grassen liepen. Met onze shirts over ons hoofd omdat we compleet gestoord werden van de vliegende vriendjes.

BloemenveldenWilde bloemenBloemen in LetlandOnderweg

Veelnius
Na een paar nachtjes Letland reden we door naar Litouwen en daar hebben we de hoofdstad Vilnius bezocht, die we omdoopten tot Veelnius. Na Riga en Tallinn hadden we niet meer verwacht een echte drukke stad aan te treffen in de Baltics, maar reken maar dat dit een echt stad was. Met bijbehorende veel drukte, veel lawaai, veel verkeer, veel mensen en een enorm aantal kerken in alle vormen en maten.
Wat ik het leukste vond was de wijk of eigenlijk republiek Uzupis.
De beschrijving die ik hierover tegenkwam waardoor ik nieuwsgierig werd luid als volgt:
Explore the quirky neighbourhood of Uzupis.
Uzupis is a bohemian neighboorhood in Vilnius that declared itself a republic in 1997. It has its own flag, anthem and constitution. The constitution has interesting rules like: “Everyone has the right to love and take care of a cat” and “A dog has the right to be a dog”.

Die constitution is in maar liefst 26 talen (waaronder Nederlands) vertaald en terug te vinden op een muur in de wijk en bevat inderdaad een aantal zeer bijzondere regels (zie foto). De republiek is best groot en er zijn een heel aantal bars, galeries en weer een paar hele mooie muren met toffe street-art.

VilniusVilniusVilniusVilnius open galeryVilnius street-artStreet-art in UzupisUzupis street-artUzupisGrondwet van Uzupis

Na Vilnius hebben we in Trakai nog een mooi kasteel in een even mooi stadje bekeken voor we weer terug vluchtten naar de natuur en op dat hele goeie plekje aan het water belandden.

Trakai castleTrakai castleTrakai

En nu zijn we dus weer in Polen, op naar o.a. de oerbossen in Bialowieza, Krakau, het Tatragebergte en vooral nieuwe avonturen.

Helpen jullie ons hopen dat er genoeg grenzen open blijven om de komende tijd door te reizen? En belangrijker natuurlijk: Stay safe!!

Tot de volgende

Liefs Coen & Wieteke

1. Ronald:
    10 augustus 2020
    wederom genoten van jullie verslag en foto's. Ik kijk uit naar jullie volgende belevenissen. Veel plezier en blijf gezond.
  2. Ingrid:
    Het was weer een boeiend reisverslag. Dank daarvoor. Groetjes Ingrid
  3. Enith:
    10 augustus 2020
    Wat een gelukkig toeval dat jullie "op tijd" in Polen zijn! En wat een mooi verhaal en foto's weer zusje!
    Dikke kus
  4. René:
    10 augustus 2020
    Mooi reisverslagen en avonturen. Ik hoop dat jullie nog een hoop mooie dingen mogen gaan zien en beleven maar bovenal stay save.
  5. Coen:
    11 augustus 2020
    Heerlijk verhaal lieverds. 'S ochtends tijdens het ontbijt met een vers eitje van onze kippen. We genieten met jullie mee dankzij deze berichten. Dobre wycieczka i zachoeai zdrowie
  6. Peter & els:
    11 augustus 2020
    Wij genieten van jullie verslagen en reizen in gedachten met jullie mee.
    Blijf gezond en geniet van alles om jullie heen.
  7. Maria bos:
    11 augustus 2020
    lieve twee wat een mooie toevalligheden dat is zo heerlijk van op reis zijn . Wat een mooie verhalen en afwisseling van cultuur en natuur . Geniet mee en duimen voor jullie goede gesternte . Knuffels Maria
  8. Nicolette Kromschee:
    11 augustus 2020
    Ja, wat super, die toevalligheden. Het is je echt tiegevallen en jullie hebben er wat mee gedaan. Leuk hè, die vrijheid te hebben.
    Wat jammer dat code geel weer oranje werd, hoe gaat dit verder verlopen....
    En nu Polen, de plekken waar wij vorig jaar zo genoten, ik hoop jullie ook de komende dagen, weken?

Dank voor jullieverslag, echt meegenieten!

Fijne tijd en reisverder, knuffel, mams.